Schous

Pakningsdesign
2023

Siden lanseringen i 2021 har Schous nå fått sitt første tilskudd, Schous Lite. Med det nye familiemedlemmet har serien også fått seg en oppdatering, for med vekst i markedet har Schousmannen vokst tilsvarende. Samme distinkte kjennetegn, nå tydeligere, rødere og boldere.

Schous sin visuelle identitet handler i hovedsak om Schousmannen. Som landemerke på Grünerløkka viste det seg åpenbart at Schousmannen skulle få hovedrollen i denne produktidentiteten. Den stolte ølkjøreren har vært ikonisk for Schous siden 1936. Schousmannen ble hentet frem fra arkivet og løftet som det mest distinkte merkeelement på alle flater. I tillegg ble denne pilsen med overlegg rød – kontra grønn som pilskategorien måtte tilsi. Valget var bevisst, for Schous sine kasser har alltid vært røde. Grepet sikret en fenomenal stand-out i en hylle preget av dikterte kategorifarger.

Schous er et case som godt oppsummerer Cretalux sin filosofi for etablering av distinkte merkeelementer og verkshøyde i detaljer. Her har vi med ydmykhet foredlet en arv av stolte kjennetegn på en bold og aktuell måte. Produktet fremstår rent og lite komplekst, samtidig som den visuelle identiteten fremstår distinkt og lett gjenkjennelig. Igjen troner et stolt ikon i ølhylla som har fått fotfeste langt utenfor Oslos grenser, fantastisk nok i en kategori hvor geografisk tilhørighet ellers er alfa omega.

Som et supplement til det visuelle, har storytelling vært et viktig element for å formidle Schous sin historie og fokus på håndverk. Det innovative bryggeriet var først i Norden med brygging av lagerøl, og tok i bruk datidens mest moderne metoder på flere felt. Fra landets første lastebil (med nummerskilt A1) til telegrafi og telefoni. Dette og mer til ble formidlet gjennom fun facts og illustrasjoner som pryder 6-pack, fridgepack og bokser.

Det er verdt å nevne at alle elementene i Schous sin verktøykasse har historisk relevans – fra det gotiske navnetrekket til illustrative detaljer og valg av typografi. Alt har sin forankring i gamle skilter, etiketter og annonser. Fokus på historisk relevans og nitidig grafisk håndarbeid har vært nødvendig for å sikre integritet, kvalitet og fornemmelse av godt håndverk. Som en kontrast til enkeltelementenes historie er det gjennom den bolde bruken av Schousmannen og den ellers rene og tydelige regien at vi gir designet en aktuell kontekst. Kort sagt – en moderne klassiker.