SALMA

Pakningsdesign
2024

Støtvig og Rybakken sto i 2006 bak navnet og den visuelle identiteten til SALMA. Den visuelle identiteten brøt med alt av kategorispråk for premium laks, og har hatt en eventyrlig suksess i både inn- og utland. SALMA har i Norge blitt synonymt med laks i sashimi kvalitet, og navnet ble raskt brukt som et begrep for både kategorien og merkevaren.

Verdens reneste og beste laks måtte få en tilsvarende ren identitet, helt fra navnet til den visuelle identitet. Den visuelle økonomien ble Salmas sterkeste visuelle preg. Kun én farge, pluss laksens egen teint dannet grunnlaget for det enkle, men sterke uttrykket. Det er alltid plass for godt skandinavisk design. Det handler om å tørre å fremstå enkle og, ikke minst, tørre å fremstå unike.

I 2024 kom 4. generasjon SALMA loin på markedet. Nye tekniske løsninger muliggjorde at kvaliteten på råvaren i enda større grad kunne fremheves til fordel for et mer nedstrippet uttrykk, tettere opp mot det originale designet. Den karakteristiske orange fargen på loinen, som er SALMAs viktigste visuelle kjennetegn, har fått enda større plass. Pakningen har blitt et showcase for laksens fremragende kvalitet.

Foto: Stian Broch