Arbeider før Cretalux

Selv om vårt studio er ungt, har medarbeiderne lang erfaring med å utvikle visuell identitet for produkter og virksomheter. Arbeidene som er vist her strekker seg fra 1992 til 2014. De er enten utarbeidet av Bjørn Rybakken, eller i samarbeid med andre under ledelse av Line Støtvig og Bjørn Rybakken. De er skapt i byråer hvor sistnevnte har vært kreativ leder og designer. Byråene omfatter Bates Design, Siegel & Gale, Bates Allen, Fitch Oslo og Tangram Design. Her er noen av våre tidligere arbeider:

2013 vitamindrikken fra printer & long Da gründerne bak produktet kom til oss hadde de bare rettighetene til en spesiell kork som kunne inneholde både smaksemner og vitaminer. Vitaminer mister sin kraft hvis de blir værende for lenge i vann, men her holder de seg tørre og virksomme. Et trykk på knappen utløser pulveret i flasken.
Ink fordi det er slik det ser ut Vi utviklet flasken, navnet og de øvrige elementene til produktets visuelle identitet. Det gjelder også firmanavnet Printer og Long, med referanser til Stian Mørks Printhouse og Kjetil Amundsens m.o.h. Det var de som så potensialet, både i korken og i oss. Ink finnes forøvrig i flere smaksvarianter.
2014 Salma raw sashimikit salma raw består av Sashimiskiver av salma, ponzusaus og sesamfrø, og er norsk fastfood på sitt beste. Vi utviklet navn og visuelle elementer i tråd med den tradisjonelle salmaversjonen, mens pakningen ble designet i samarbeid med den kjente industridesigneren johan verde.
2004 politiets sikkerhetstjeneste PST var på vei ut av en situasjon med mange sjeletter i skapet. mappesakene florerte og pst’s rykte var etterhvert ganske tynnslitt. det nye emblemet og den utfordrende fargepaletten markerte en ny æra for en stadig viktigere organisasjon.
1998 iste Isteen ble i sin tid levert i små brick-kartonger med sugerør limt på baksiden. De små boksene var illustrert fra topp til tå med sommer, sol, parasoller, seilbrett og badende mennesker. Vi mente at for å gi isteen større drivkraft måtte vi etablere et tydelig fjernsignal. Det ble gjort med horisontale striper og ikke minst med umiddlebar virkning i salgstallene.
2007 Norsk designråds kaleidoskop. Kalos er gresk for vakker, eidos betyr form og skop kommer av å se ...
1995 lykken står den kjekke bi Fra å være en liten skole kalt bedriftsøkonomisk institutt, skulle undervisningsinstitusjonen bli en toneangivende handelshøyskole. de enkle bokstavenes pragmatikk understrekes ytterligere ved hjelp av b’ens to kvadratiske åpningene som også antyder et kolon, som ofte leder til en fasit.
1995 norsk tipping Før Lotto var Norsk Tipping bare fokusert på fotball. med de nye spillene måtte fotballen som symbol vike. krysset ble fellesnevneren, da valgene på alle spillenes kuponger ble markert med et kryss. de ulike fargene symboliserer de mange spillene, mens den blå fargen skulle stadfeste norsk tippings troverdighet.
navn er kjennetegnet som fungerer i alle flater ...
Det Norske Et ungt oljeselskap fikk kjennetegn inspirert av seismiske modeller og geologisk kartlegging av olje- og gassforekomster.
1996 Lotto I forbindelse med utviklingen av Norsk Tippings nye symbol, utviklet vi også lottos logo. Repetisjon og rytme gjør navnetrekket både troverdig og lekent.
2012 Noisy juice med bobler En juice med litt kullsyre så dagens lys i 2012. Vi ga den navnet Noisy, for sett i forhold til vanlig juice, som er helt lydløs, er denne svært støyende. Særlig hvis man tar i betraktning at alt er relativt.
2007 merket for god design vi utviklet kaleidoskopet for norsk designråd fordi nd fortjente en visuell identitet som kombinerte det grafiske med en tredimensjonal form. kaleidoskopet fordi det er en metafor for designrådets oppdrag, å gi bedrifter en påminnelse om det visuelles betydning, både for konkurransekraften og for den generelle anerkjennelsen.
2007 ruter Storoslo lokaltrafikk og Oslo sporveier ble i 2006 slått sammen til ett selskap og de behøvde en ny visuell identitet, inkludert navn, da sporveien ikke var dekkende for selskapets ulike transportmidler. Ruter med et rutersymbol fant fort sin plass i lokalbefolkningen.
2009 Yt fra tine og toppidrettssenteret For Tines produktserie beregnet for bruk i forbindelse med fysisk aktivitet utviklet vi navnet yt og den visuelle produktidentiteten. Serien omfattet produkter som skulle brukes før, under og etter trening.
2004 The Performance Group TPG var et konsulentselskap som bl.a arbeidet med å samkjøre og effektivisere virksomheters ledelse, både kollektivt og individuelt. Som basis for deres visuelle identitet skapte vi denne snurrebassen, eller spinntoppen. Den trenger energi for å komme igang, men deretter holdes den oppe av sine gyroskopiske krefter.
2013 Limo limonade for sunnivas Limonade kom navnet rekende på en fjøl, og ikke, som kanskje navnet antyder, med en stretched limousine av merket cadillac fleetwood.
2005 Salma fresh salmon loins Verdens fineste lakseloins fra det som opprinnelig var et samarbeid mellom tine og bremnes seashore skulle ha et navn og en visuell produktidentitet. Vi siktet produktet mot profesjonelle kjøkkensjefer fremfor et stort publikum. Det betydde at det visuelle kunne ha et ganske så pragmatisk uttrykk.
2012 dentpastillen fra Brynhils Den gode, norske pastillen dent fortjente en ansiktsløfting. Det å lage pastiller ble en gang sett på som et viktig håndverk. vi ønsket å gjeninnføre noen av disse stolte elementene i dents oppdaterte visuelle produktidentitet med både illustrasjoner og filigrane detaljer.
2006 Grevens Cider fra Hansa Borg De ulike Cidervariantene på markedet hadde svært sterke kategorisignaler, og som kjent går det på bekostning av merket. Vi valgte å skape et særmerke for det norske ciderproduktet. I dag er det Grevens som er den sterkeste cideren, kanskje fordi de våget å bevege seg utenfor de opptråkkede stier.
2011 redningsselskapet En over 120 år gammel organisasjon var overmoden for modernisering. Vi utviklet nye navnetrekk, nytt symbol og andre kjennetegn og implementerte det hele på skuter, uniformer, redningsstasjoner og ikke minst på lille elias
1995 biola probiotiske melkeprodukter Biola er det første norske produktet innen 'functional food'. De er basert på de best dokumenterte melkesyrebakteriene, LGG. Vi utviklet navnet og den visuelle produktidentiteten med de sorte kuflekkene. Biola har fått klassikerprisen for godt design fra Norsk Designråd.
1994 imsdal Dagen før OL på Lillehammer åpnet ble Imsdal lansert. Imsdal var det første norske vannet som be tilbudt på drikkeflaske, og de ble raskt referansen blant kildevann. Vi utviklet navn og visuell produktidentitet for Imsdal.
2013 Peppes Pizza Peppes runde merke bar etterhvert preg av å ikke ha blitt endret på over 40 år. Oppdateringen ble gjort for å styrke Peppes aktualitet, fremheve historien siden 1970, og tilføre nye detaljer for å minne om de kvaliteter Peppes i økende grad legger ned i hvert eneste produkt og i ethvert restaurantbesøk.
Iskaffes femteelement Helt siden starten har kubemønsteret preget Tetra Prisma-kartongen med iskaffe. Imens har utallige varianter kommet og gått, både i form av sesongprodukter og av klassiske kaffevarianter som Espresso, Macchiato, Cacao, Latte og Frappé.
1998 Tine Iskaffe Stikk i strid med den kontinentale iskaffens kategorisignaler med rennende kaffe over isbiter, utviklet vi det kubemønstrede femteelementet. Navn og betegnelser ble formet som en etikett. Dette grepet kjennetegner alle iskaffevariantene fra Tine.
2012 Kreftforeningen Nytt, dynamisk symbol dannet grunnstammen i en lys og ren visuell identitet. Kreftforeningen gjemte seg etterhvert bak sine mange tiltak og kampanjer, slik at de ble vanskeligere og vanskeligere å få øye på. Å få Kreftforeningen mer fram i lyset var oppdateringens viktigste målsetning.
1992 Litago Mange har vokst opp med Litago. Oppgaven å skape det som skulle hete Tines Barneyoghurt, var det første oppdraget vi fikk fra Tine. Da Tines Barneyoghurt ikke hadde den klangen vi ønsket, foreslo vi å kalle serien Litago. Siden har den vært med oss hele veien, og står nå enda sterkere enn den gang alt startet.
1996 Pianotime med frk Tine Tines desserter skulle samles i en serie. Vi fikk oppgaven å utvikle navn og visuell produktidentitet, og vi landet på piano. Å ta det piano kommer av at piano betyr stille og rolig. En liten kosestund for seg selv eller familien blir enda bedre med litt piano.
2003 tvnorge TVnorge hadde en svak visuell identitet som gjorde at kanalen ble mer preget av sine enkelte programmer og programledere med bart. Den nye identiteten skulle plassere tvnorge høyere i folks bevissthet og gjøre kanalen tydeligere og mer profesjonell. siden mindre ofte kan være mere, utviklet vi det røde kvadratet med en norsk N i. tvnorge har siden dette sett betydningen av en gjennomgripende og konsistent holdning til sine kjennetegn, noe det nye auditoriet i bakgrunnen beviser.
2007 FEM fra TVNORGE Da TVnorge skulle lansere en tv-kanal med en mer feminin undertone, utviklet vi navnet fem og den blå gjennomgangstonen. dette var den første tvkanalen i norge med en helt spesifikk målgruppe. Navnet passet også i den tids flora av kommersielle kanaler med tvnorge (som var den første), tv2, tv3 og viasat 4.
2014 Tine Iskaffe Barista En iskaffe som bare er iskaffe fikk en litt annen behandling enn de vanlige iskaffene. Kubemønsteret er med i form av en labyrint. Det er også etiketten, men med en Baristalogo. Litt flere kaffesignaler for dem som helst vil ha sin Caffe Latte uten sukker.
2009 Eira Verdens reneste vann vinner stadig gehør. Vannet er klassifisert å være av økologisk kvalitet. Vi fant navnet blant norrøne gudinner, der hun passet på helsen. flasken og den visuelle identiteten ble utført for å fremheve renheten i vannet.
Urbanium Navnet antyder at dette har med byen å gjøre. Symbolet tegner de 12 linjene som utgjør kantene i en kube, som igjen danner et volum eller et rom. Med andre ord, Urbanium er en utbygger som skaper rom for både mennesker og virksomheter i urbane områder.
2011 Silke fra Fargerike En maling som skulle inspirere til å male måtte henvende seg til dem som både bestemmer at det skal males, og som bestemmer fargen. Det er ofte samme person.
1998 Norges Automobilforbund NAFs velkjente løve hadde behov for en kraftig oppdatering. Den forrige løven var klar for, eller hadde vært gjenstand for en taksidermist. Vi anbefalte også å skille navnetrekket og løven, og i mange sammenehenger brukes nå løven helt alene.
2006 Frelsesarmeen Frelsesarmeens viktigste kjennetegn var skjoldet, men det hadde aldri fått sin definerte form. Mens The Salvation armys heraldikk fremsto uklanderlig, virket den noske varianten provinsiell. Det er kanskje naturlig siden den ble til i en tid hvor avstanden fra London til norge var adskillig større enn den er i dag.
Jon bøhmers kyoto jon bøhmer bor i kenya og er gründer og oppfinner. han har vunnet flere internasjonale priser for sine oppfinnelser som alle har med solenergi å gjøre. de enkle og geniale løsningene ønsket vi å reflektere i navnetrekket ved at det bare består av 2 former som blir rotert.
vi yter best med fargene på brystet da vi utviklet navnet for serien hadde vi ett mål for øye, å finne et kort navn som kunne synes på avstand, og i sportslige sammenhenger. Da I ikke ble så tydelig, og Å allerede var opptatt, falt vi ned på imperativformen YT.
2005 Krogsveen oppdatering av krogsveens visuelle identitet. for å skape det lille ekstra for megleren som alltid yter litt mer, ble konseptet 'lime' tatt i bruk. lime brukes for å sette en ekstra spiss der den brukes. i tillegg har krogsveen alltid brukt limefargen som sin profilfarge.
2003 visa norge blir teller Navn og visuell identitet for det som til da var kjent som visa norge. med visa, american express og master card i sortimentet måtte navnet endres. vi fant fort det gamle ordet teller, som opprinnelig betydde å formidle en historie. dette ordet ble både til det å fortelle og det å telle. på engelsk betyr teller kasserer.