Cretalux magasin

Kjelleren hvor det som ikke får plass i galleriet kan skjule alt fra kunstneriske banaliteter til nedstøvede visuelle skatter. Noe til informasjon og noe til inspirasjon. Ordet magasin kommer fra det arabiske makhazin som betyr lagerhus.

Stockholmgata 25. august 2014 Vi fant faktisk vårt fremtidige funn på finn.no, de fire søylene i det nakne betonglokalet var avgjørende da de lignet krittstifter, riktignok 56 ganger større enn originalene.
Sketchup september 2014 En rendering fra sketchup med en åpen romplan som bl.a utnytter kjøkkenskapene som lagerplass. en bibliotekstige skulle gi tilgang til de øverste skapene 3,5 m over gulvplanet.
Søyler og kritt blåser vi opp et cretaluxkritt til samme høyde som et av de 4,10 meter høye søylene i lokalet blir de to helt identiske, på millimeteren. Vi kan selvfølgelig blåse ned søylen til samme lengde som krittet også. da snakker vi om hundredeler :-)
Stockholmgata 1. mars 2015 4 meters takhøyde gir også mental takhøyde. De to møterommene er 2,5 meter høye, noe som gjør at det store rommet ikke føles avgrenset. Et nydelig og røft eikegulv danner prikken over i-en.
Luceplan compendium sospensione d81s Som arbeidslamper valgte vi Compendium, designet av Daniel Rybakken for Luceplan. Hans Counterbalance og Ascentlamper er også en del av den digitalt kontrollerbare belysningen.
Rubens eikeparkett fra Skovin Gulv En tilfeldighet førte til at vi fant det gulvet som skulle sette prikken over i-en i vårt studio. 25 cm brede parkettstaver med røffe spor etter en oppgangssag. et ekte verkstedsgulv.
Drømmekjøkken Siden et av våre spesialområder handler om næringsmidler er det viktig å ha et godt kjøkken. Hvis vi kan bruke det 5,5 m lange og 3,5 m høye kjøkkenet som lagerplass og arkiv i tillegg, desto bedre.

Cretalux er latin og betyr lyskritt, og det skriver seg fra et gammelt kunstnersett med krittstifter fra L & C Hardtmuth. Det besto av 6 stifter i sterke, nesten selvlysende farger. Produksjonen av krittene ble etterhvert avsluttet, og i 2002 ble restene av produktet og fabrikkens historiske arkiver i Ceské Budejovice ødelagt da elven Dubicny Potok gikk over sine bredder. Egentlig er dette bare en samling fun facts, for det var opplevelsen av de fargesterke krittene i den unnselige esken som gjorde at navnet festet seg for over 40 år siden. I seg selv gir navnet oss muligheten til å fortelle hvor viktig det er å skape sterke, nærmest selvlysende visualitet, enten vi snakker om produkters eller bedrifters identitet.

Cretaluxkritt fra L & C Hardtmuth En unnselig liten eske som åpnes som en fyrstikkeske og som avslører et mykt bomullspapir som omslutter og beskytter de seks krittstiftene.
De seks cretaluxfargene Mens de vanlige krittsettene ofte besto av gråtoner eller sepiatoner fra de lyseste til de mørkeste, hadde de 6 cretaluxfargene omtrent samme fargedensitet.
Wallpaper Imaging by Fotophono har digitalprintet to av våre vegger og folieskåret navn og navnetrekk for våre vinduer.
Cretalux kalibrerte kulører Vår store videovegg egner seg både som bakgrunn for foredrag og store presentasjoner. Her er det alltid rom for våre venner.
KK Living the brand ... For en som arbeider med visuell identitet er det ikke nok å bare fortelle hvor viktig det er for en bedrift eller et produkt. Det er minst like viktig å vise at man etterlever disse idealene selv, som disse bildene av Lines hjem fra KK Living viser med all tydelighet.
Walking the line, eh talk Lines todelte hus, med en del fra 1930 satt sammen med en helt ny og funksjonalistisk del, markerer et av de viktigste virkemidlene innen visuell kommunikasjon, nemlig kontraster. I Lines hus svinger det fra klosterbord og Eamesstoler til Luceplanlamper og Per Fronth-malerier.

Rodeløkka befant seg utenfor det som ble kalt ‘mur-tvangen’. Etter endel bybranner ble det påbudt å bygge med murstein i de indre bydeler. At Rodeløkka ikke var pålagt disse reglene gjorde at folk, som kom fra Oppland, Hedmark, Akershus og Sverige, fortsatt kunne bygge sine hus i tre. Noen deler av Rodeløkka ble faktisk kalt Lille Lillehammer. Rodeløkka var i store trekk bebodd av håndverkere, og i området krydde det av ulike verksteder. Stockholmgata het fram til 1859 Henrik Wergelands gade.

Noen rosafarger er litt mer sofistikerte Rita Hayworth fra filmen Pal Joey fra 1957, iført en rosafarge som ligner en av Cretaluxfargene. Bildet er dessuten hentet fra en Lux-annonse, men det er nok ikke tatt på Kreta ...
i 1957 foretrakk 9 av 10 Cretalux Beviset finnes i annonsen ...