Dopingkontakten

Visuell Identitet

Dopingkontakten er en tjeneste fra Antidoping Norge for dem som trenger noen å snakke med om doping, trening og kroppsbilde.

I den visuelle identitet til Dopingkontakten har kontakt vært viktig. At det finnes en voksenperson man kan få en god samtale med, og ikke en streng myndighetsperson som skal «ta deg». En som ungdommene føler har oppriktig omtanke for dem, en rådgiver som vet hva de snakker om, spesielt når det kommer til trening og doping. En de kan identifisere seg med og som forstår dem, en som speiler dem.

Det er denne speilingen som er utgangspunktet for Dopingkontaktens visuelle konsept. Dopingkontaktens symbol er to abstrakte former som speiler hverandre og får kontakt. Slik ungdommene får kontakt med en voksen de identifiserer seg med hos Dopingkontakten. Formene er abstrakte fordi flesteparten av ungdommene som kontakter Dopingkontakten er utenfor den organiserte idretten, og de stramme rammene som idretten tilbyr. Disse ungdommene har friere tøyler og løsere grenser og det reflekterer de abstrakte formene.

Foto: Lasse Fløde

Ungdommene som tar kontakt med Dopingkontakten er både sterke og sårbare, sikre og usikre på seg selv, og er i en alder med mye kontrasterende følelser. Bildene viser ungdommenes indre spenninger, både styrke og sårbarhet, på en ekte og naturlig måte. De skal vise at Dopingkontakten er et trygt sted der man møtes av mennesker med både omsorg og solid treningsfaglig kompetanse.

Logoen til Dopingkontakten er utviklet for sikre familielikhet til Antidoping Norge (ADNO), med typografien og det blå kvadratet. Samtidig gjør symbolet at Dopingkontakten blir en selvstendig enhet innenfor ADNO-familien. Kvadratet og symbolet har samme innbyrdes størrelsesforhold som symbolet til ADNO og er designet for å stå optimalt sammen med Antidoping Norges logo.

Dopingkontakten var på jakt etter en frisk, moderne og appellerende profil som tiltrakk seg oppmerksomhet fra målgruppa – sårbar ungdom.

Det er snart ti år siden Cretalux utarbeidet Antidoping Norge (ADNO) sin visuelle profil. Når vi nå ville etablere den anonyme chattetjenesten Dopingkontakten som en egen merkevare, så var det viktig at den spilte på organisasjonens opprinnelige profil. Dette for å lene oss mot ADNOs tyngde, troverdighet og kompetanse. Samtidig ville vi uttrykke en friskhet, åpenhet og mykhet. Dette fordi vi med denne tjenesten ikke vil være en pekefinger, men en utstrakt hånd. Ikke dømmende, men imøtekommende.

 

Vi opplever at oppgaven ble løst på en fantastisk måte som spiller på familielikheten til ADNOs profil, men som likevel står som noe særegent. Med Dopingkontaktens symbol med to abstrakte former der en kan tolke det som om en usikker ungdom og en trygg voksen speiler hverandre. Formene er abstrakte fordi de fleste som tar kontakt med Dopingkontakten er utenfor den organiserte idretten, og de stramme rammene idretten tilbyr.

 

Fargene som er tilført profilen bygger opp under det moderne og friske. Midt i blinken for målgruppen som er treningsglad ungdom. Hele profilen forsterkes dessuten med en egen portefølje av fotos som gir gjenkjennelighet for det som er hovedmålgruppen for Dopingkontakten; usikker og sårbar ungdom som er opptatt av trening og pårørende av disse. Troverdigheten og profesjonalitet styrkes dessuten ytterligere i måten fotoene blir en integrert del av den visuelle profilen som brukes på nettsider, i sosiale medier og i trykt markeds- og informasjonsmateriell.

 

– Halvor Byfuglien, Antidoping Norge